Värt att berätta
-ett konstnärligt pilotprojekt för unga med skolfrånvaro
Hur känns det att inte orka eller vilja gå till skolan? Att vara hemma, dag efter dag, när kompisarna går vidare och vuxenvärlden inte alltid förstår?
Våren 2025 startades pilotprojektet ”Värt att berätta” genom Värnamo Kulturskola och Värnamo kommun – ett konstnärligt projekt som gav högstadieelever med problematisk skolfrånvaro en chans att göra sina röster hörda genom bild, musik och ord.
Resultatet blev en stark och berörande film som speglar ungas erfarenheter. Den väcker känslor och tankar hos både elever, lärare och rektorer– och ger en unik inblick i varför frånvaro kan bli så tungt.
Varför projektet behövs
Problematiskt hög frånvaro är en växande utmaning i våra svenska skolor och Värnamo är inget undantag. När elever uteblir under långa perioder påverkas inte bara deras skolresultat utan också deras hälsa, självkänsla och framtidstro.
Föräldrar beskriver en ständig oro för sina barns mående, och frånvaron drabbar även syskon, lärare och hela skolan. Det här är en komplex fråga – men också en där nya metoder kan göra skillnad.
Kreativitet som väg framåt
Konst och kultur kan öppna dörrar när orden inte räcker till. Att måla, animera, skriva texter eller skapa musik blir ett sätt att uttrycka känslor, bearbeta upplevelser och bygga självförtroende.
I ”Värt att berätta” blev det konstnärliga arbetet inte bara en kreativ process utan också ett samtal – mellan ungdomar, pedagoger och konstnärer. Här fick deltagarna själva formulera vad de ville berätta, på sina egna villkor.
Så gick det till
Rektorer och elevhälsa hjälpte oss att hitta ungdomar som ville delta. Varje elev fick skriva ett brev till projektgruppen, och första mötet handlade om att fika tillsammans och lära känna varandra.
Eleverna fick sedan välja sin väg in i projektet:
• Spela in musik i studio,
• Skapa bilder och animationer
• Skriva texter
• Delta i en intervju
Samtidigt delade konstnärerna sina egna erfarenheter och arbetssätt. Genom en serie träffar växte materialet fram, som slutligen formades till en film – där illustrationer, animation, musik och text vävdes samman till en helhet.
Resultat
Fyra ungdomar från olika skolor deltog i pilotprojektet. Tillsammans med konstnärerna skapade de en film som skildrar deras känslor och erfarenheter kring skolfrånvaro – varför det blev som det blev, och hur det känns att stå utanför.
Filmen har premiär den 18 november kl. 15.00 på Gummifabriken i Värnamo och kan också ses längst ner på denna sida.
Använd filmen i skolan
Filmen är också ett verktyg för samtal:
• Pedagoger kan använda den i klassrummet tillsammans med diskussionsfrågor.
• Rektorer och skolledare kan använda den i samband med studiedagar eller arbetslagsträffar.
• Du kan också läsa en intervju med Emelie Fransson, tidigare fritidsledare vid Forsheda högstadium, som delar med sig av sina erfarenheter med att arbeta med unga med problematisk skolfrånvaro.
Material finns att beställa kostnadsfritt från Värnamo Kulturskola.
Maila till: adan.brown@edu.varnamo.se
För dig som är lärare i Värnamo kommun finns materialet att tillgå i Teams under kanalen: "kultur i skolan".
Projektgruppen
Pilotprojektet ”Värt att berätta” har genomförts av:
• Sofia Elmgren, lärare vid Rydaholms skola, idé och projektledare
• Julia Sandwall, pedagog, musiker och producent (Jönköping)
• Yohanna Eek Björnulfson, musiker och producent (Göteborg)
• Annefrid Sjöman, pedagog och illustratör (Bottnaryd)
Ett varmt tack också till Emelie Fransson, Margaretha Marthasdotter-Larsson,
Värnamo Kulturskola och Värnamo kommun för stöd och engagemang.
Projektet har finansierats av Statens Kulturråd genom Skapande Skola.
Skriv ut
- Uppdaterad: 07 oktober 2025
- Adan Brown
- adan.brown@edu.varnamo.se